Tietoa uusille harrastajille

Painiharjoitukset

Painiharjoituksiin tarvitset mukaan sisäliikuntavaatteet (verkkarit/shortsit + t-paita), sekä sisäliikuntakengät. Harrastuksen jatkuessa kannattaa investoida oikeisiin painitossuihin, joita voi kysellä esimerkiksi muilta harrastajilta. Painimolskille ei saa mennä paljain jaloin. Kynsien tulee olla leikatut. Myös juomapullo on hyvä olla mukana.

Painikausi jakautuu kahteen osaan. Syyskaudella harjoitellaan vapaapainia ja keväällä kreikkalais-roomalaista painityyliä. Painityylit eroavat toisistaan siten, että vapaapainissa otteet vyötärön alapuolelta ovat sallittuja

Salille on hyvä tulla 5-10 minuuttia etuajassa, jotta varusteet ovat kunnossa harjoitusten alkaessa.

Harjoitukset alkavat kokoontumisella, jolloin valmentaja tarkistaa läsnäolijat. Varsinaiset harjoitukset aloitetaan alkulämmittelyllä. Tämän jälkeen on voimisteluosio. Harjoitusten loppupuoli kuluu painiliikkeiden ja otteluharjoitusten parissa. Vanhempien toivotaan osallistuvan lasten ohjaamiseen ja opastukseen.

Kilpailut

Kilpailut kuuluvat oleellisena osana painiin. Turun alueen painiseurat järjestävät vuorollaan ns. ”kämppäilpailuja” aloitteleville painijoille. Nämä ovat harjoitustapahtumia, joissa opetellaan kilpailukäyttäytymistä ja harjoitellaan treeneissä opeteltuja asioita. Valmentaja ilmoittaa kämppäkisoista ryhmälleen hyvissä ajoin. Kämppäkisoissa ei tarvita kilpailulisenssiä, henkilökohtainen, urheilun kattava vakuutus riittää. Kokeneempien painijoiden ikäkausikilpailuissa vaaditaan painiliiton kilpailulisenssi.

Ryhmien vastuuvalmentajat kertovat kilpailuista ja keräävät osallistujalistat. Seura kustantaa mahdollisen osallistumismaksun sekä yhden lämpimän aterian (mikäli kisapaikalla on mahdollisuus ruokailuun).

Seuran käytännöt

Harrasteryhmiin ilmoittaudutaan Suomiport -palvelun kautta. Katso tarkemmin kohdasta "Ilmoittautuminen".

Seura tiedottaa Suomisport -palvelun kautta, verkkosivuillaan, facebookissa ja sähköpostitse:

www.facebook.com/raisionvoimamiehet

raisionvoimamiehet@gmail.com

Seura kaipaa jatkuvasti uusia seura-aktiiveja toimintaansa. Jos olet kiinnostunut seuratoiminnasta, ota yhteys ryhmäsi valmentajaan!